Gecontroleerd door Dr. Joyce Park, MD, USA

Wat is SPF precies en hoe werkt een product met SPF?

Je huid beschermen met een dagcrème, primer of een foundation met een SPF van minimaal 30 is een cruciale stap voor een stralende en jonge huid (voor nóg betere bescherming, kun je ook overwegen om deze producten in laagjes aan te brengen). Maar, hoe houdt een zonnebrandcrème je huid precies gezond en jong? Goeie vraag!

Wat houdt SPF (een zonbeschermingsfactor) precies in?

De beschermingsfactor (SPF) meet hoeveel bescherming een product biedt tegen uv-B-stralen (ervan uitgaande dat het product royaal is aangebracht). SPF zegt niets over uv-A-bescherming; dit wordt gemeten met een andere schaal, het PA-systeem. Hoe je je huid beschermt tegen beide stralen? Kies voor zonbescherming met het label 'breedspectrum.'

Benieuwd hoe een SPF-product voor bescherming zorgt? Studies over hoe zonnebrandcrèmes werken, zijn fascinerend, maar ook ingewikkeld vanwege de vele factoren die om de hoek komen kijken. Laten we eerst dieper duiken in de wondere wereld van uva en uvb.

Uv-A- & uv-B-stralen: Wat is het verschil?

De zon zendt onzichtbare stralen uit, zelfs op regenachtige en bewolkte dagen. Deze stralen beschadigen je huid en staan ook wel bekend als ultraviolet A (uva) en ultraviolet B (uvb).

Uv-B-stralen tasten je huidoppervlak aan en zorgen ervoor dat je huid verbrandt, dit kun je zien en voelen. Ze brengen ook onzichtbare schade aan, zoals afwijkingen in je huid. Uv-A-stralen dringen door tot diep in je huid en beschadigen alles wat ze onderweg tegenkomen - onder andere de vitale en ondersteunende stoffen die je huid nodig heeft om jong en gezond te blijven. Kortere golflengtes van uva kunnen ook zorgen voor pijnlijke zonverbranding. En zowel uv-A- als uv-B-stralen kunnen huidkanker veroorzaken.

Het verschil: uv-B-stralen zijn verantwoordelijk voor de (bijna) direct zichtbare schade, zoals roodheid van verbranding, en uv-A-stralen zorgen ervoor dat je huid bruin wordt: een teken van schade aan elke huidlaag. Beide stralen zijn het hele jaar door aanwezig, weer of geen weer. Let op: uv-A-stralen kunnen ook door glas doordringen (bijvoorbeeld door een autoruit of kantoorraam).*. Daarom is het zo belangrijk SPF te dragen, ook al ben je maar weinig buiten. En om - we herhalen nogmaals - producten te kiezen met het label 'breedspectrum', zodat je beschermd bent tegen beide stralen.

*Sommige ramen in auto's en kantoren hebben een uv-beschermende coating, maar de meeste niet. Ons advies: neem bij twijfel aan dat het glas uv-A-stralen doorlaat.

Ook belangrijk om te weten: uv-B-stralen zijn het felst tussen 10:00 en 16:00 uur, op grote hoogte en naarmate je dichterbij de evenaar komt. Uv-A-stralen zijn de hele dag in dezelfde intensiteit aanwezig, waar ter wereld je ook bent. Deze stralen beschadigen je huid dus elk uur (bij daglicht) als je geen SPF-product draagt. Er bestaat niet zoiets als een veilige hoeveelheid uv-licht.

Hoe wordt SPF berekend?

Voordat we uitleggen hoe SPF wordt berekend, is het belangrijk je erop te wijzen dat de tests om SPF-waarden te bepalen, beperkingen hebben: ze worden niet altijd vertaald naar situaties in de praktijk. Dat zit zo: zulke tests worden uiteraard wel gedaan op de huid van mensen, maar de omstandigheden worden gestuurd en de intensiteit van het uv-licht wordt vastgesteld. In de echte wereld varieert de intensiteit van uvb ((zoals hierboven uitgelegd). Uva blijft constant. De wisselende intensiteit van uvb-licht beïnvloedt hoe lang het duurt voordat je huid rood wordt (verbrandt) met een bepaalde zonnebrandcrème.

Vergeet niet: de factor (SPF) geeft alleen aan hoeveel bescherming een product biedt tegen uv-B-stralen (ervan uitgaande dat het product royaal is aangebracht): SPF-getallen kunnen bovendien misleidend lijken, omdat er minder verschil in bescherming is naarmate de SPF-waarde toeneemt. Benieuwd wat de verschillende zonbeschermingsfactors betekenen? Gebaseerd op officiële testen:

  • SPF 15 beschermt je huid tegen 93% van de uv-B-stralen
  • SPF 30 blokkeert bijna 97%
  • SPF 50 blokkeert 98%
  • SPF 100 blokkeert 99%

Oftewel:

  • SPF 30 laat ongeveer 3% (1/30e) van de uv-B-stralen door
  • SPF 50 laat ongeveer 2% (1/50e) door

Dat is 50% meer uv-B-stralen die je huid binnendringen als je SPF 30 in plaats van SPF 50 gebruikt. Voor dagelijks gebruik zullen de meeste mensen prima beschermd zijn met SPF 30 - SPF 50. Ben je van plan volle bak in de zon te lopen, overweeg dan een hogere SPF, in combinatie met andere beschermende maatregelen, zoals hoeden en kleding met uv-waarde.

Er is wel een tegenhanger: superhoge SPF-waarden betekenen meer kans op een gevoelige reactie. Ook minder fijn: als minerale filters worden gebruikt om een SPF-waarde van veel meer dan 50 te bereiken, zal je iets moeten inleveren op het gebied van 'het oog wil ook wat' (hallo, witte waas!). Een manier om dit te verhelpen is het gebruik van een getinte zonnebrand met ijzeroxide om de witte vlek te bedekken.

Hoe lang biedt SPF 50 bescherming?

Benieuwd hoe lang SPF 15, SPF 30 en SPF 50 hun werk doen? Hier is helaas geen hapklaar antwoord op te geven. Voorheen dacht men dat een simpele rekensom voldoende was: als je weet dat je huid binnen tien minuten na blootstelling aan de zon zonder SPF roze wordt of donker begint te worden, dan zou SPF 15 150 minuten bescherming bieden (10 x 15 = 150). Met SPF 30 zou je dan 300 minuten vooruit kunnen, enzovoorts.

Voorheen legden we SPF-waarden dus uit met bovenstaand rekensommetje, maar onze poging een hapklaar antwoord te kunnen geven, blijkt te makkelijk gedacht. Want wat is het geval? SPF-waarden gaan niet alleen over de tijd dat je huid wordt blootgesteld aan uv-licht; ze gaan eerder over de tijd en hoeveelheid blootstelling. Dat wil zeggen: de intensiteit van uvb op basis van waar ter wereld je je bevindt, plus andere factoren, zoals de hoeveelheid bewolking, de breedtegraad, het seizoen en de nabijheid van reflecterende oppervlakken als water en zand.

Kortom, de intensiteit van de zonne-energie die de zon uitstraalt, beïnvloedt de hoeveelheid die je huid ontvangt. Ter illustratie...

  • 1 uur om 9:00 uur
  • 15 minuten om 13:00 uur
  • 1 minuut om 13:00 uur op grote hoogte met reflecterende sneeuw

... zijn allemaal in staat je huid dezelfde intensiteit uv-straling te geven, ondanks de nogal verschillende tijdsduren.

Welke SPF-factor heb ik nodig?

Dit hangt af van de tijd die je huid nodig heeft om van kleur te veranderen (van roze naar rood of bruin) bij blootstelling aan uv-licht zonder bescherming. Vastgesteld of een schatting gemaakt? Vermenigvuldig dat getal dan met de SPF-waarde. Zo krijg je een idee van hoe lang de door jouw gekozen zonnebrand je onder normale omstandigheden beschermt.

Onder "normale omstandigheden" wordt bedoeld de hoeveelheid en intensiteit van het uv-licht dat over het algemeen op je huid inwerkt. Wordt je huid intensiever en/of langer aan uv-straling blootgesteld, kies dan zonnebrand met een hogere SPF-waarde en smeer je vaak opnieuw in. Alle uv-filters breken af en worden minder effectief bij voortdurende blootstelling aan zonlicht. Smeer je regelmatig opnieuw in om ervoor te zorgen dat je beschermd blijft.

Voorbeeld: als je huid normaal gesproken 's middags in je tuin in juni van kleur verandert na 10 minuten onbeschermde blootstelling aan de zon en je gebruikt SPF 30, dan krijg je vijf uur bescherming (10 minuten x 30 = 300 minuten, dat is 5 uur bescherming). Als je huid normaal gesproken verbrandt na 20 minuten onbeschermde blootstelling aan de zon, dan biedt een zonnebrandcrème met SPF 30 je 10 uur bescherming. Deze berekening klopt alleen, als je je zonnebrandcrème royaal aanbrengt. Doe je dat niet, dan krijg je niet dezelfde bescherming als de SPF-waarde op de verpakking aangeeft. En wat blijkt uit onderzoek? Mensen brengen veel minder zonnebrandcrème aan dan wat in de laboratoria wordt getest om de SPF-waarde te bepalen. Je krijgt dus waarschijnlijk niet de SPF-bescherming die de verpakking staat.

Kortom: weet je dat je langer buiten bent dan normaal of dat de zon in je regio intenser is, kies dan voor een hogere SPF-waarde van ten minste 30+ en breng de crème om de 2 uur opnieuw aan. Meer lezen over hoe vaak je zonnebrand opnieuw moet aanbrengen?

Ook handig: nu je weet hoe de SPF-waarde werkt, kun je de must-know tips in onze andere artikelen over zonbescherming lezen.

Bronnen:

Photodermatology, Photoimmunology, and Photomedicine, september 2020, pagina's 351–356; and mei 2020, pagina's 192–199
Clinics in Plastic Surgery, volume 43, 2016, pagina's 605–610
Journal of the American Academy of Dermatology, december 2013, pagina's 867.e1–867.e14
Dermatologic Clinics, juli 2014, pagina's 427–438
The Journal of Clinical and Aesthetic Dermatology, januari 2013, pagina's 16–24; en september 2012, pagina's 18–23
Indian Journal of Dermatology, september-oktober 2012, pagina's 335–342
Journal of the American Academy of Dermatology, mei 2008, pagina's S149–S154.

 

Wil je meer huidverzorgingsadvies, tips en exclusieve aanbiedingen?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en word Paula's Choice Member.
Jouw voordelen:
+ Welkomstcadeau
+ Exclusieve deals
+ Huidverzorgingsadvies
+ Verjaardagscadeau

E-mailadres:*:


*Alleen geldig voor nieuwe aanmeldingen. Geldig op bestellingen vanaf € 25.

Aanbevolen producten

Alle huidtypen
Gecombineerde huid, Vette huid
Normale huid, Droge huid
Gecombineerde huid, Vette huid
Alle huidtypen

Customer Service

Heb je hulp nodig bij het vinden van de juiste producten voor jouw huid? Ons Customer Care-team bestaat uit huidverzorgings- en product-experts die je op weg kunnen helpen naar de beste huid van je leven.

Nieuwsbrief

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang € 5 korting op je volgende bestelling.